Brand Arketyper i Business
top of page

Brand Arketyper i Business


Har du noen gang følt en umiddelbar forbindelse med et selskap eller produkt? Kanskje du har følt at et brand 'snakker' til deg på en dypere nivå?

Møt arketypene



Dette er kjernen av et brands stemme. Brand Voice refererer til de unike stil, tonen og budskapet som brukes for å samhandle med sine følgere. Det hjelper til å skape en personlig forbindelse og gi brandet en identitet på tvers av alle markedsføringskanaler. Uansett om du jobber med å definere en ny stemme for et brand, eller bare reviderer de eksisterende retningslinjene, er det viktig å være klar over hvordan man skal sette opp og bruke brand voice.


For å definere din brands stemme må du først identifisere de nøkkelordene som best beskriver businessen din. Dette kan inkludere styrker som «hjertevarm», «lidenskapelig», «fantasifull» etc., samt ord som beskriver merkevarens stil, produkt eller visjon. Når du har identifisert disse nøkkelordene, er det viktig å sørge for at de gjenspeiles i all markedsføringsinnhold og kommunikasjon.


På den måten har du muligheten til å opprettholde en konsekvent og stødig stemme som uttrykker selskapets verdier og personlighet. Som resultat vil dette hjelpe deg med å bygge tillit mellom brandet ditt og publikum.


Det finnes 12 arketyper, som er utviklet av Carl Jung.


  1. Den omsorgsfulle

  2. Den uskyldige

  3. Romantikeren

  4. Alkymisten

  5. Den Humanitære

  6. Eventyreren

  7. Den Vise

  8. Kustneren

  9. Narren

  10. Lederen

  11. Helten

  12. Rebellen






Arketypene kan hjelpe deg å finne ut hvem du er i business, og noe du kan lene deg på. Både i form av tone of voice, styrker, atmosfære, essens etc.


Det har hjulpet meg massivt i min egen business. Mine arketyper er: Den omsorgsfulle, Kunstneren og romantikeren.

Det som er vanlig er å ha 1 hovedarketyper og 1-2 sekundærarketyper

Her er det viktig å tenke på hva som resonnerer mest, både i form av din personlighet, men også på hva du selger. Romantikeren er min nr. 3. Men den er så viktig for min business mtp sanser, og livsnyter, som er veldig rettet mot mitt produkt, og hele boutique opplevelsen.





Brand Arketyper bruker jeg med mine kunder på Personlig Branding. Du kan ta testen uavhengig av det, og den finner du på Hilde Kloppbakken sin nettside.


bottom of page